Home Kenniscentrum Sector info PC 302.00 – Nieuwe regels rond werkkledij en -uniformen

Horeca

PC 302.00 – Nieuwe regels rond werkkledij en -uniformen

Vanaf 01.09.2024 gelden er in PC 302.00 nieuwe regels inzake werkkledij en -uniformen. Voordien werd er via sectorcao vastgelegd wat per functie als een werkuniform werd aanzien binnen de horecasector. Vanaf 01.09.2024 valt deze verplichting weg en kan het uniform vrij gekozen worden door de werkgever indien dit per functie wordt beschreven via het arbeidsreglement. Indien er geen werkuniform is vastgesteld kan het zijn dat de werknemers werkkledij moeten dragen. Dit is het geval als de activiteiten bevuilend zijn. De werkkledij wordt bepaald in samenspraak met de preventieadviseur en dient tevens per functie via het arbeidsreglement gespecifieerd te worden. 

Ongeacht of er sprake is van een werkuniform of -kledij zal de werkgever kosteloos moeten zorgen voor de aanschaf, reiniging, herstelling en hernieuwing. Indien de werkgever ervoor opteert om niet voor het opgelegde werkuniform/werkkledij te zorgen dient men en vergoeding te betalen aan de werknemer: € 2,08 per arbeidsdag, voor de aankoop van het uniform of kledij en € 2,08 per arbeidsdag voor de reiniging, herstelling en onderhoud. Deze bedragen waren reeds van toepassing, vanaf 01.01.2025 zullen deze worden geïndexeerd.